Marshmallows en doelstellingen

Marshmallows en doelstellingen

/ / Mail Paul

Doelen en ambities, wie heeft ze niet. Het realiseren hiervan, hoe graag je ook wil, is iets wat lang niet altijd lukt. Algemeen bekend is dat onze goede voornemens van rond de jaarwisseling veelvuldig niet worden gerealiseerd. Ook binnen je werkkring kun je ongetwijfeld vele voorbeelden noemen van ambitieuze doelen waar veel over gesproken wordt. Ook al wordt er veel over gesproken, dat is zeker geen garantie dat deze doelen worden behaald.

Vol goede moed aan de slag

Vaak gaan we vol goede moed aan de slag met alles wat nodig is om ons doel te realiseren. Op weg naar dit doel krijgen we op zeker te maken met hindernissen of verleidingen waar we weerstand aan moeten bieden om ons doel uiteindelijk te bereiken. En juist daar zit nu vaak een belangrijk knelpunt. We zijn lang niet altijd in staat om voldoende weerstand te bieden tegen deze verleidingen en hindernissen We blijven letterlijk steken en haken vervolgens af.

Het Marshmallowexperiment

Een mooie metafoor om na te denken over de reden waarom we vastlopen bij het realiseren van onze doelen, of juist niet, zit verscholen in het marshmallowexperiment van Walter Mischel. In dit experiment, uitgevoerd in de jaren 60, werd aan kinderen een marshmallow aangeboden. De kinderen mochten deze gelijk opeten, maar als ze zouden wachten met opeten tot de testleider terugkwam kregen ze een tweede aangeboden.

Veel kinderen slaagden er niet in de marshmallow met rust te laten. Sommigen hadden de marshmallow al op voordat de testleider de kamer had verlaten. Tegelijkertijd waren er ook kinderen die de verleiding konden weerstaan en de marshmallow lieten liggen. Deze kinderen keken naar iets anders in de ruimte, staarden voor zich uit of gingen iets doen om maar niet in de verleiding te komen de eerste marshmallow op te eten.

Nu lijkt dit experiment misschien wat kinderachtig, dat is het zeker niet. Er is een enorme wilskracht nodig om niet direct te gaan voor de eerste marshmallow maar voor het maximale resultaat. In dit geval een tweede marshmallow. Jaren later bleek uit vervolgonderzoek dat de kinderen die dit konden aantoonbaar succesvoller waren.

Wat kun je met dit experiment

Voor ons volwassenen is dit experiment een mooie metafoor voor het identificeren van de ‘marshmallows’ die ons hinderen om onze doelen te behalen. De marshmallow staat voor iets waar je op korte termijn beter niet aan toe kunt geven omdat ander gedrag op langere termijn jou dichter bij jouw doel brengt. De bank die zo lekker zit als je eigenlijk naar de sportschool zou moeten in het kader van gezonder leven. Het blijven hangen in een baan die je niet leuk vindt omdat het toch lekker verdient. Of het zoeken naar excuses om een collega in jouw team niet aan te spreken op zijn storende gedag.

Ontwikkelbare vaardigheden

De vaardigheden die je nodig hebt om jouw marshmallows te laten liggen zijn ontwikkelbaar. Hoe dat kan en wat er voor nodig is om succesvol jouw doelen te behalen wordt de rode draad in mijn volgende blogs. Voor nu is eerst de vraag aan jou welke marshmallows jou hinderen jouw doelen en ambities op langere termijn te realiseren. Wil je dit met mij delen of wil je reageren op deze blog, neem dan gerust contact met mij op!

Wil je op de hoogte gehouden worden van het nieuws op deze website en de activiteiten van Guidare, registreer je dan voor mijn maillijst. Maximaal eenmaal per week ontvang je van mij dan een update.

;